torsdag 26. januar 2012

3 ingredienser du bør unngå i kosmetikken!

Ofte får jeg spørsmål om farlige stoffer i kosmetikk, både gjennom jobben min og også gjennom sosiale medier der jeg nok har framstått som en påkjemper for naturlig kosmetikk. Rart? Nope, ikke i det hele tatt, jeg har nok lagt opp til det selv.
Og det er derfor jeg lager denne posten om de 3 ingrediensene i kosmetikk du absolutt bør unngå. For veldig ofte føler man at det er alt for mye å ta tak i på en gang, og dermed orker man ikke å begynne et sted. Derfor lager jeg denne posten til deg, slik at du kan ta tre ingredienser, og begynne med å kutte ut dem. Det kan nok bli vanskelig, men jeg kan også hjelpe dere med å gi tips om aktuelle produkter. For de produktene jeg kommer til å skrive om her på bloggen inneholder garantert ikke disse ingrediensene.

1.    Parabener – du har nok kanskje hørt om parabener og lurt på hva det er. Parabener er en ingrediens som er brukt i kosmetikk som konservering. Det betyr at produktet holder lenge på hyllen, både i butikken og hos deg før det går ut på dato. Mange kosmetikkprodukter har ikke utløpsdato, men heller en holder i 24 eller 12 mnd etter åpningsstempling. Disse er som regel konservert med parabener for at produktene skal holde lenge. Det finnes flere forskjellige parabener, men felles for de alle er at navnet deres slutter på paraben; isobutylparaben, propylparaben, butylparaben etc.
Grunnen til at jeg anbefaler at man holder seg unna parabener er at de virker hormonforstyrrende.

Du kan snart lese mer om parabener her

2.    SLS – Sodium Laureth Sulfate er et stoff som kommer opp mer i media om dagene, og det er jeg veldig glad for. SLS brukes mye i billigprodukter fordi det er en billig råvare, og det får produktene til å skumme. Det er ofte tilsatt i sjampo, kroppsvask, boblebad, håndsåpe og tannkremer.

SLS kan påvirke øyne, og fremskape allergiske reaksjoner.

Du kan snart lese mer om SLS her

3.    Triclosan – en ting som burde vært forbudt i kosmetikk er triclosan! Du finner det som regel i antibakterielle ting, som ansiktsrens, tannkremmer, håndvask etc, men jeg har også funnet det i sminke. Triclosan dreper bakterier, og det er jo bra til en viss grad. Men, overdreven bruk av triclosan gjør at bakteriene blir resistent mot antibiotika, og dermed også at vi om kort tid kan risikere at antibiotika ikke virker når vi blir ordentlig syk. I tillegg går triclosan i grunnvannet, og dermed også i fisk og kjøtt, samt grønnsaker og frukt som vi spiser.

Du kan snart lese mer om triclosan her.

Jeg kommer til å skrive en utfyllende post om hver av ingrediensene senere her på bloggen. Men, kom gjerne medtips om produkter du finner, som inneholder disse stoffene.

En varm helseklem fra
Herbolina

3 kommentarer:

  1. Det er mye fæle ingredienser i kosmetikk, hud- og håråpleie når man først begynner å undersøke. Her hjemme sverger vi til økologiske produkter selvsagt palmeoljefrie også! :)
    Så fin blogg du har, gleder meg til å følge den! :)

    SvarSlett
  2. SV: Tusen takk :)

    Du bør legge til bismuth, peg 100 stearate, mineralolje (paraffinum liquidum) og SLES (sodium lauryl ether sulfate). Jeg reagerer spesielt på bismuth i sminke.

    Det som skuffer meg er at det er MASSE drit i produktene i helsekosten! Var på sunkost og ba om en bodyscrub. Dama anbefalte meg en havsaltskrubb og jeg tenkte at havsalt er jo naturlig... Viste seg at den inneholdt sulfater, så da jeg skulle bruke den i dusjen så BRANT henda mine (de er ekstra tørre og såre fordi bedrifter og lignende kun har såpe med sulfater). Det var forferdelig surt å sløse bort nesten 250 kr på den måten. Trodde helsekosten skulle være trygg og naturlig jeg :-/

    SvarSlett
  3. Takk for kommentar fra dere begge.

    Lill Anette: Ingrediensene du nevner, + mange fler vil jeg skrive om etterhvert. Dette var bare en begynnelse for de som ikke har begynt å tenke i de baner enda.

    Jeg jobber selv i sunkost, og vet hvilken skrubb du snakker om. Den fungerer greit om man ikke er allergisk, men jeg ser virkelig hva du mener. Jeg syns produktene i helsekost er bedre enn de på apotek f.eks, men framdeles er det en lang vei å gå, og vi som jobber i helsekosten har desverre ikke alltid like god kunnskap på alt. Hadde du kommet til meg hadde jeg nok anbefalt deg olje og havsalt i pose, slik at du kan blande din egen skrubb :) Det gjør jeg selv med sukker til ansiktet for tiden.

    SvarSlett