søndag 29. januar 2012

Vårruller med Arame!

Lørdager er en dag der vi ofte lager noe litt godt sammen. Vi har to små barn, og de får ofte velge, og da blir det pizza (med fullkorn eller lavkarbobunn) eller taco. Men i går fikk samboeren velge, og da ble det vårruller. Han bengrunnet det så fint med at det var noe han og jeg kunne gjøre sammen :)
Jeg er veldig glad i vårruller, men vi lager det sjeldent pga frityrolje etc. I går fulgte vi den vanlige oppskriften med kål, gullrot, kyllingkjøttdeig og krydder i, men når alt fyllet var brukt opp hadde vi ca 15 vårrull ark igjen. Jeg fant ut at jeg kunne lage en vegetarisk versjon av vårruller, men hadde desverre ikke så mye mer enn gulrot og kål. Kuttet opp en liten løk og hadde med også, men det manglet liksom noe. Saumfarte skapene etter noe lurt og kom på at jeg hadde en pose Arame jeg egentlig ikke helt viste hvordan jeg skulle bruke. Jeg har prøvd det tidligere i salater, men det ble ikke min favoritt. Jeg googlet det kjapt og så at andre hadde gjort det tidligere.  Så jeg prøvde å ha i en slant med arame i vårrullene mine jeg.

Det smakte salt, men godt. Og det var også ekstra godt med plommesaus til. Det er litt gøy når man klarer å lure inn supermat i mat som egentlig ikke er så veldig sunn fra før av. Arame inneholder nemlig godt med fiber, kalsium, magnesium, jern og a vitamin.

Jeg  glemte selvsagt å ta bilde av mine egne vårruller, men legger ved et bilde fra den bloggen som inspirerte meg mest til å prøve vårruller med arame:
(Bildekilde: http://midgepingletonspantry.tumblr.com/post/67402247/arame-leek-sweet-potato-spring-rolls)

Har du prøvd å bruke supermat i mat som ikke regnes som supersunn?

Med meg på googleturen fant jeg også inspirasjon til å prøve arame i misosuppe, så det er nok neste prosjekt jeg skal prøve arame i.

En varm helseklem fra
Herbolina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar