mandag 30. januar 2012

Hva er lavkarbo kosthold?

Lavkarbo er veldig populert for tiden. Både i media, og i butikker går det unna med lavkarbo.
Men, noen lurer framdeles på hva lavkarbokosthold er, og her har du min forklaring. Dette blir en post om generelt lavkarbo, dvs de kostholdene som baserer seg på lavkarbo under ca 150gr karbohydrater for dagen. Det finnes mange forskjellige retninger innenfor hovedbegrepet lavkarbo, og jeg vil skrive mer om de forskjellige (som f.eks. atkins, fedon, steinalder etc) senere. Jeg vil ikke skrive om hva jeg syns er rett eller galt kosthold, bare generelt om de forskjellige.

Lavkarbokosthold går rett og slett ut på å kutte karbohydratene fra kostholdet. Karbohydrater har i lang tid vært vår hovednæringskilde, og fra statens kostholdsråd er det anbefalt at ca 45-50% av kostholdet bør bestå av karbohydrater. Karbohydrater finner du i matvarer som; poteter, pasta, ris, bønner, mel, korn og gryn, brød, grønnsaker og frukt. Et typisk lavkarbokosthold holder altså disse matvarene delvis eller helt ute av kostholdet.

Grunnen til at mange nå bruker et lavkarbokosthold er helsefordelene mange har opplevd mtp overvekt. Jeg har også hørt om bedre ledd og hudproblemer, mindre behov for insulin ved diabetes, mindre allergier, bedre søvn etc. Ja faktisk er det vist mange fordeler ved å velge et kosthold med lite karbohydrater.

Men, en del skeptikere mener man får for mye animalsk fett i seg når man spiser lavkarbo, noe som kan føre til tette blodårer, blodpropp etc. Det siste var også at man kunne få kreft i tarmen fordi man hadde et for lite inntak av karbohydrater.

En varm helseklem fra
Herbolina

PS. Jeg har lyst å gå igjennom de fleste populærdietter for tiden, og neste gang blir det mest sannsynlig rawfood jeg kommer til å skrive om. 

Spiser du lavkarbo? Hvilke fordeler har du ved det?


1 kommentar:

  1. Jeg tror de fleste (les alle) har det bedre med et karboredusert kosthold. Lavkarbo derimot (spesielt de mer strenge versjonene) passer best for de overvektige eller de med feks diabetes eller betenneslessykdommer. De sukkeravhengige har også veldig god nytte av lavkarbo (og i den kategorien finner du meg) :)

    SvarSlett