lørdag 24. mars 2012

Bruk naturens matkammers!

Naturen har så mye godsaker å by på! Veldig mange i dag er opptatt av supermat og helseprodukter og kjøper relativt dyre produkter fra helsekost og nett. Og det er jeg veldig enig i. Man opplæver ekstraordinær energi, utrensing og livsgnist, og jeg er selv en av dem som bruker supermat i kostholdet mitt.
Men, jeg har også lyst å slå et slag for naturens skattkammers i form av mat. En del av dem er råvarer vi spiste tidligere i store doser, men som vi nå har glemt bort til fordel for graniosa og taco. Tidligere, før industrialiseringen fantes det nemlig ikke ferdigmat, og man måtte gå ut i naturen og plukke det man skulle ha, eller dyrke det selv på marken. Så hvorfor ikke plukke matvarene rett fra naturen? Da får du de ferske når du plukker de, og det er jo nettopp nå på våren at de flotteste råvarene kommer!

Om bare litt kan du nemlig:
* Plukke ramsløk (naturens hvitløk)
* Høste bjørkesaft og eventuelt lage bjørkesirup
* plukke løvetann for bruk i grønne smoothies, og salater
* plukke brennesle for suppe, smoothies etc.
* skvallerkål kan brukes i suppe, smoothies, salater.
* de tre overnevnte kan brukes i stedet for spinat i oppskrifter
* lage te av  furunåler
* i tillegg kan du også nå høste tang og tare fra sjøen.

Jeg har planer om å gjøre mye av dette nå framover, og gleder meg som et lite barn på julaften.
Det kommer nok et par how-to poster om dette i nær framtid.


Q: Har du plukket og brukt råvarer ifra naturen?




En varm helseklem fra
Herbolina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar