lørdag 17. mars 2012

Å leve uten bil?

De siste ukene har vært hektisk! Jeg har hatt fullt opp med ting å gjøre på jobb om dagen, nye ansettelser og opplæringer, samt at vi har tatt inn et stort antall nye varer i butikken. På "fritiden" har jeg holdt kurs, vært syk, og tatt meg av barna. Nå kjenner jeg at jeg må tilbake til vanlige rutiner for å få alt gjort, for det er alt for mye på gang om dagene.

For noen dager siden ble vi tvungen til å ta et valg som vil påvirke oss i en stund framover. Vi har nemlig en gammel bil, som vi har mekket på i flere år nå, og for mindre enn et år siden måtte vi kjøpe ny girkasse til den. På mandag røk girkassen delvis igjen. Og på tirsdag leste jeg i avisen at hvis vi leverte inn skiltene innen neste tirsdag slipper vi å betale veiavgiften for i år. Vi har tenkt mye om dette, og ikke minst regnet ut hva det koster å ha en bil. Vi bor nemlig langt på landet, her går ca to busser herfra om dagen. Bilen hjelper oss godt på å være sosial for å si det mildt.  Men, vi har alt i alt bestemt oss for å prøve å være bilfri, i det minste for en måned, for å se hvordan det går. Jeg tror det er en ting vi kommer til å savne stort, men at vi kan klare oss uten også. På gården har vi fra før av en ATV som f.eks min samboer kan kjøre i butikken med, hvis jeg ikke klarer å handle når jeg er ferdig på jobb.

Jeg regner med at vi kommer til å kjøpe oss en ny bruktbil om kort tid, men vi er av den sort som skal klare å leve uten ting. Vi har for eksempel ikke tv med kanaler, ikke oppvaskmaskin, ikke konvensjonell komfyr og ikke stort strømforbruk.
Vi holder på å sjekke ut bildeleordning i Bergen, men det ser desverre ut til å være for langt borte for oss. Vi finner løsninger underveis!

Har noen andre prøvd å leve uten bil som familie?


En varm helseklem fra
Herbolina

1 kommentar:

  1. Hei på deg :) Fant deg via Frøken BitterSøt, og din blogg er midt i blinken for meg :)
    Har nå funnet en god del "Grønne bloggere" som jeg kaller det :) og prøver å lage en side på bloggen min, hvor jeg linker til dere-
    slik at andre som meg selv, kan bli inspirert til bla.å leve en Grønnere hverdag :) !
    Vet du om andre, gi meg et hint :)

    Desverre!er vi avhengig av bilen vår! Her hvor vi bor har vi busstilgang, men det går flere timer mellom hver avgang og ikke alle dager er like. Bussen kjører bare til neste kommune/by og ikke I vår egen kommune.Heldigvis kan vi rusle nedover til lokal butikken :) Ære di som får det til å funke, og heldige di som har bilordning tilgjengelig!! Vår skralter litt den også, og neste på lista er bremseskiver, til svimlende 7ooo kr. Og gode bremser er jo særdeles nødvendig! :) Akk disse penga... :) håper den klarer seg igjennom året Uten flere store reperasjoner!
    Glad søndag til deg :)
    mvh ann kristin

    SvarSlett