torsdag 29. mars 2012

Vill mat: Den vakre løvetann!

Tidligere så jeg på løvetannen som et ugress, og jeg ville helst ha minst mulig av den i hagen for å få bedre plass til grønnsaker. All den tid jeg trodde det luket jeg løvetennene bort, i håp om å få hele problemet bort fra hagen. Den dag i dag er jeg glad jeg ikke klarte det, for nå får jeg nesten ikke nok av løvetann. Grunnen? Jeg har begynt å bruke det i maten min! Mange rynker nok på nesen når de hører det, og det skjønner jeg godt. Faktisk gjorde jeg det samme selv når jeg først hørte om å bruke løvetann i maten, men når man ser på fordelene skjønner man det raskt, se bare her:

  • Løvetann inneholder 112 prosent av anbefalt daglig inntak av vitamin A, og fire ganger så mye vitamin A enn salat. 
  • Betakaroten innholdet i løvetann er høyere enn i gulerøtter. 
  • Jern og calsiuminnholdet er høyere enn i spinat. 
  •  Inneholder 32 prosent av anbefalt daglig inntak av vitamin C per kopp med blad (dvs ca 2,5 dl) 
  • Løvetann inneholder Vitamin B1, B2, B5, B6, B12, C, E, A, og D, biotin, kalsium, magnesium, sink, kalium, fosfor og mange andre spormineraler og enzymer. 
  • Inneholder Lutein, som er godt for synet
  • Løvetann inneholder også stoffer som er godt for nattesynet
  • Inneholder Inulin (FOS) som er en prebiotika som gir mat til gode tarmbakterier og derved fremmer god fordøyelse, i tillegg balanserer det blodsukkeret. 
  • Blomstene inneholder Lecithin som hjelper leveren å bryte ned fett, samt at det hjelper på hjernefunksjonen. 
  • Løvetann er gratis og vokser over alt! 
Og dette var bare de helsemessige fordelene ved å bruke løvetann. Løvetann har nemlig også fordeler som at det bidrar til å motkjempe vorter, det kan også brukes til å modne umoden frukt.
Løvetann er også briukt mot oppblåsthet, luftsmerter, forstyrrelser i lever og galle. Den virker vanndrivende, utrensende, og blodrensende.

Snakk om vidunderurt da!



Men hvordan bruker man løvetann da, spør du deg kanskje?

  • Løvetannte - du kan plukke bladene og tørke dem og drikke som en te. Eventuelt hvis ikke du ønsker eller har tid til å tørke bladene kan du bruke dem som de er, men da bør du hakke/mose dem litt.
  • Grønn smoothie - Min favoritt! Bruk løvetannblader som det grønne, og ha i frukt og bær, eller grønnsaker etter eget ønske. Jeg liker veldig godt å blande grønt med mango. 
  • Salat - bruk løvetann som salatblader, eventuelt som tilskudd i vanlig salat. 
Det er også mange andre bruksmuligheter. Du kan erstatte spinat med løvetann i oppskrifter, men du bør huske på at løvetann er mer bitter enn spinat. Derfor er det kanskje lurt å bruke neste urt på listen i stedet for, for den er veldig god som spinaterstatter - post om den kommer snart!

Har du brukt løvetann i oppskrifter før? Jeg vil høre om det!

En varm helseklem fra
Herbolina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar