fredag 3. februar 2012

Spiser du mye mat på hurtigmat sjappene? Jeg kom over en sak på kk i dag, og kjenner jeg er glad for at vi boikotter Mc.Donalds og Burger King i år. I en enkel hamburger er det nemlig over 1000kcal.
For å sette dette litt i perspektiv fant jeg en kalkulator som regner ut BMR. BMR (Basic Metabolic Rate) er antall kalorier som kroppen trenger for å gjennomføre vanlige kroppsfunksjoner som hjerteslag, pusting, kroppstemperatur mm. Og, bare for å opprettholde livssviktige funksjoner trenger jeg ca1470kcal for dagen.
På Burger King sine sider kan man selv sette sammen meny, og se hvor mye maten inneholder av kcal, karbohydrater, fett, sukker og fiber. Jeg satte sammen en meny, bestående av burger, pommes frites og cola. Den endte på 1500kcal alene. Dvs at hvis jeg er i ro hele dagen kan jeg kun spise dette.
Jeg får i meg:
Protein: 69gr
Karbohydrater: 137gr
Fett: 75gr herav 30gr er mettet
Sukker 74gr
Og fiber: 4gr

Jeg hadde nok fått problemer med mage/tarm/fordøyelse pga mangel på fiber, samt blodsukker pga mye sukker og raske karbohydrater. Samt at jeg hadde fått for lite vitaminer i meg på lang sikt. For pommes frites er nemlig ikke grønnsaker når det er frittert i olje!


En varm helseklem fra
Herbolina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar