torsdag 23. februar 2012

Hvorfor jeg veldger naturlige produkter

Det spørsmålet får jeg ofte. Oftest fra kunder, kursdeltakere og venner. De lurer på hvorfor jeg gidder å styre så mye for å finne alternative produkter. De mener selv det ikke har noe for seg, eller at jeg kan finne det mest naturlige i vanlige dagligvarebutikker. 
La oss ta deodorant som et eksempel. 

Her har jeg funnet en ingredienseliste fra en vanlig deodorant i dagligvarebutikken som utgir seg for å være naturlig:
"Aqua, Aluminum Chlorohydrate, PPG-15 Stearyl Ether, Steareth-2, Steareth-21, Parfum, Hydrolyzed Pearl, Persea Gratissima Oil, Trisodium EDTA, Geraniol, Benzyl Alcohol"
 For noen er dette selvsagt gresk, men for meg som har studert hudpleie og kosmetisk kjemi med stor iver er det gøy å lese innholdsfortegnelser.
Aqua er som kjent vann. 
Aluminum Chlorohydrate er et aliminiumsalt, og faktisk det som er minst allergifremkallende av dem, så det er bra. Men, Aluminum Chlorohydrate kan også gå i blodbanen og trenge inn i hjernen. Det er misstenkt at det har en sammenheng med Alzheimers og kreft.

Og bare der stopper det godt opp for meg. Kosmetikk som misstenkes å føre til kreft eller Alzheimers? Og dette skal jeg smørre på meg en til to ganger for dagen, 365 dager i året, i, vell..kanskje 70 år? Det blir en del giftige stoffer det. Og når man da i tillegg tenker på coctail effekten ved at flere ingredienser i både kosmetikk og andre produkter man bruker kan reagere sammen, og dermed gi en forsterket uheldig effekt, ja da syns jeg det er litt skummelt altså. Jeg skrev i går om underkastelsen, og vil anbefale deg å se den ;)

Det er hovedgrunnen til at jeg velger naturlige og økologiske produkter. I tillegg liker jeg tanken på å støtte små bedrifter som gjør noe godt, framfor store bedrifter som bare tenker penger penger penger.

I morgen kommer jeg til å blogge om en oppskrift på hjemmelaget deodorant! Jeg er veldig fornøyd med den selv, og det er kjekt å bruke produkter man har laget selv. 


En varm helseklem fra
Herbolina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar