fredag 24. februar 2012

Stevia er ikke lov!

I det siste har jeg fått så mange tilbakemeldinger om stevia, som går i den ene og den andre rettningen. De aller fleste sier at det er lov i salg i EU, og dermed også i Norge nå. Men, jeg jobber selv med helsekost, og det sier ikke leverandørene mine! Vi i Norge er nemlig med i EØS, noe som gjør at vi må ha enda en godkjenning for å selge det, og EØS avslo nettopp godkjenningen av stevia! Faktisk er det bare Norge, Island og Lichtenstein som ike har godkjent stevia enda.

Sjokk ja! Det sa jeg også. For jeg trodde jo selv at stevia var lovlig mtp alle butikkene som selger det nå! Men, den gang ei. Og, det blir ikke lovlig før tidligst til sommeren i følge mattilsynet.
Jeg måtte nemlig ringe mattilsynet jeg, for å få informasjon direkte fra dem. De som godkjenner dette møtes 6 ganger i året, nå i januar avslo de søknaden. I mars møtes de igjen, men de vil ikke ta opp saken om stevia den gangen. I juni møtes de enda en gang, og det er denne gang vi nå håper at de kan godkjenne stevia i Norge. Men, det kan også skje så sent som i November!

Vi får bare krysse fingrene og håpe at folk ser at vi i Norge også trenger lovlig stevia snart!



Har du prøvd stevia selv?  

En varm helseklem fra
Herbolina

PS, ønsker dere en riktig god helg! Vi starter vinterferien her nå, men jeg får ikke helt fri fra jobben. Så da jeg i tillegg skal drive med kostveiledning med de som har meldt seg på hos meg, vet jeg ikke hvor mye tid jeg får til bloggen, men vi får se hva uken bringer :)

3 kommentarer:

  1. Det bir nok lovlig her, selv om det tar litt lenger tid med EØS avtale. Jeg trodde også det nå var godkjent i Norge.. men ikke helt ennå nei..

    Jeg bruker stevia! (Gjerne i bakst eller godteri sammen med sukrin).

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Jeg har brukt steviadråper med vaniljesmak. Har også en med toffeesmak, men ikke prøvd den ennå.
    Må innrømme at jeg ikke har klart å komme forbi ettersmaken den gir, og bruker helst sukrin som søtning. Har smakt sukkerfri saft tilsatt setvia, og den hadde den samme bismaken/ettersmaken.
    Ellers er jeg veldig for at det skal bli lovlig, og har ventet lenge på at det skal skje.

    SvarSlett